Школа малодосвідчених педагогів

                     Орієнтовна структура індивідуального         плану роботи молодого педагога
Навчальна робота:
Ознайомлення з правилами внутрішнього розпорядку закладу позашкільної освіти;
З навчально-методичною базою кабінету;
З перспективним та поточним плануванням роботи закладу позашкільної освіти;
З навчальною програмою гуртка;
   З вимогами доведення документації керівника гуртка;
Планування навчальної, виховної, суспільної роботи гуртка.

Виховна робота:
Ознайомлення зі змістом та формами виховної роботи, вимогами до планування;
Вивчення індивідуальних особливостей вихованців;
Налаштування зв’язку із батьками вихованців;
Проведення виховних бесід із техніки безпеки та безпеки життєдіяльності із гуртківцями;
Підготовка і проведення батьківських зборів.

Методична робота:
Активна участь у  методичних заходах та роботі  школи молодого педагога;
Ознайомлення із дидактичними вимогами до складання плану заняття;
Зі схемами аналізу та самоаналізу заняття, виховного заходу;
Із методичною літературою з обраного фаху;
Вивчення картотеки передового педагогічного досвіду із напряму роботи гуртка;
Відвідування заняття керівника гуртка із досвідом роботи;
Проведення відкритих занять;
Створення власного анотованого покажчика друкованих матеріалів за напрямком роботи гуртка.

Суспільна робота;
Активна участь у роботі громадських організацій;
Участь у масових і благодійних заходах.
  
Пам’ятка  молодому керівнику гуртка з методики  проведення заняття

Найважливішою сторінкою абетки керівника гуртка закладу позашкільної освіти є методика проведення заняття, адже сьогодення вимагає  не просто планування й підготовки до заняття, а сучасного підходу, тобто чіткої, системної, логічної, науково обґрунтованої діяльності педагога. Пам’ятайте, що заняття – це насамперед результат творчості педагога.
Готуючись до кожного заняття, необхідно пам’ятати, що успіх забезпечується вибором правильної методики й раціональним використанням навчального часу, а також відповідною підготовкою керівника гуртка. Заняття будь-якого гуртка (технічного, гуманітарного, художньо-естетичного напрямків тощо) відрізняються тільки навчальним матеріалом. Структурно всі заняття будуються за одним принципом.
І. Організаційна частина
Педагог, розпочинаючи заняття, повинен переконатися, скільки вихованців присутні, чи підготовлено наочне приладдя, технічне обладнання, роздавальний матеріал тощо. Керівник оголошує тему, мету (триєдину - навчальну, розвивальну, виховну) заняття, форми роботи (бесіда, лекція, практичне заняття тощо), які будуть використовуватись.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ця частина заняття проводиться у формі перевірки завдань, опитування гуртківців, інформації, нагадувань тощо, з використанням методів індивідуальної, групової або самостійної роботи. Повторювати  матеріал необхідно для того щоб органічно перейти до повідомлення нового матеріалу, його вивчення.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вивчаючи новий матеріал, доцільно впроваджувати такі форми роботи: лекції, практичні вправи проблемного характеру, випереджаючі повідомлення тощо. Якщо використовуються відповіді гуртківців або практичні вправи вихованців, керівник повинен зробити висновок, щодо узагальнення та конкретизації нового матеріалу.
ІV. Практичні вправи
Як самостійна частина заняття, практичні вправи індивідуального або групового характеру мають на меті виготовлення наочних приладь, макетів, моделей; удосконалення знань, навичок, форм, предметів декоративно-ужиткового мистецтва, виставкових експонатів тощо. Керівник гуртка так повинен продумати практичні вправи, щоб усі вихованці були охоплені роботою. Використовуючи систему індивідуальних, колективних робіт, керівник гуртка повинен слідкувати за якісним виконанням всіх завдань, технологією і правилами безпеки, дисципліною і порядком.
V. Підбиття підсумків заняття
Заключна частина заняття використовується керівником гуртка для підбиття підсумків, узагальнення вивченого, для оцінки роботи окремих вихованців, зауважень, визначення домашнього завдання тощо. На кожному занятті повинні обов’язково бути присутні організаційна частина і підбиття підсумків, це мінімальні дві частини. Інші частини заняття  можуть проходити в різній послідовності і займати будь-яке місце відповідно до теми, мети і типу заняття. Головним на занятті може бути  повторення вивченого матеріалу, практичні вправи, вивчення нового матеріалу. Керівник гуртка, готуючись до заняття, самостійно вибирає форми й методи роботи, визначає роль кожного структурного моменту. Всі вони повинні бути чітко визначені для   кожного заняття.

Поради керівникам гуртків щодо підготовки  заняття
1.    Опрацюйте розділи програми, які треба вивчати на занятті.
2.    Вивчіть матеріал потрібного розділу.
3.    Проаналізуйте навчальний матеріал.
4.    Оберіть оптимальну структуру заняття, форми і методи роботи.
5.    Сформулюйте мету заняття. Дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли досягти в результаті виконання завдань заняття.
6.    Представте колективу сформовані групи, окремих вихованців, намагайтесь чітко визначити шлях  реалізації завдань заняття для  колективу, кожної групи, окремих вихованців.
7.    Виберіть найбільш результативні форми і методи роботи для колективу, кожної групи, окремих вихованців.
8.    Співставте обрані форми і методи роботи зі своїми можливостями та знаннями, вміннями вихованців, визначте  роль педагога на занятті.
9.    Обов’язково підготуйте (тезисну чи розгорнуту)  розробку заняття за даною темою.
10.Готуючись до заняття, ви повинні знати напам’ять:
           -тему, мету (триєдину: навчити, розвивати, виховати)і основні     
                  завдання;      
     - основні  поняття й терміни, які повинні бути засвоєні на занятті;
 - знання і  вміння, які повинні бути  сформовані  на  занятті;
 -   світоглядні поняття, моральні, естетичні цінності, які необхідно виховувати;
     Пам’ятайте, що досвідчені керівники гуртків отримують найбільше задоволення від  праці тоді, коли їхні  вихованці роблять перші справжні успіхи в житті, досягаючи майстерності стають визнаними фахівцями своєї справи, тому що тільки у талановитого педагога бувають талановиті вихованці.


Підготувала  методист
МПДЮ З.М.Одинак


                Анкета для педагога-позашкільника

І. Які питання ви б хотіли обговорити на методичних радах, семінарах-практикумах, консультаціях тощо (підкресліть, уточніть).
 а). З методичної роботи:
 -  Наукова, дослідницька, творча праця, удосконалення фахових знань та умінь________________________________________________________;
- Вивчення передового педагогічного досвіду ________________________;
- Обмін досвідом з колегами________________________________________;
- Робота з наставниками, обговорення проблемних питань щодо роботи керівника гуртка та за фахом________________________________________;
- Самоосвіта педагога-позашкільника, перспективи саморозвитку__________
__________________________________________________________________;
- Визначення проблеми самоосвітньої діяльності_________________________
__________________________________________________________________;
- Використання новітніх форм і методів роботи на занятті_________________
__________________________________________________________________;
б). З навчальної роботи:
- Уміння правильно виконати розробку заняття________________________;
- Чіткий розподіл основних етапів заняття, їхня тривалість, змістова наповнюваність_____________________________________________________
__________________________________________________________________;
- Правильний вибір форм і методів роботи на занятті_____________________
__________________________________________________________________.
- Використання особистісно зорієнтованого підходу до кожного вихованця__
__________________________________________________________________.
г). З виховної роботи:
- Налагодження належного мікроклімату у дитячому колективі____________
__________________________________________________________________.
- Дотримання субординації, толерантного ставлення до гуртківців__________
_________________________________________________________________.
- Проведення свят, днів народження у гуртку___________________________.
- Суспільно корисне життя гуртківців, участь у благодійних акціях, концертах, виставках тощо___________________________________________.
ІІ. Що вам найбільше подобається у роботі педагога-позашкільника?___
____________________________________________________________________________________________________________________________________.
ІІІ. Що ви б хотіли змінити у роботі вашого гуртка, МПДЮ?___________
________________________________________________________________     

Школа молодого педагога  МПДЮ.
Школа молодого педагога – один із важливих компонентів у структурі методичної роботи позашкільного навчального закладу. Вона функціонує протягом навчального року, щорічно у квітні проводиться Тиждень молодого педагога, який працює за окремим планом і практично підбиває підсумки роботи молодого педагога за цілий рік.
Мета роботи ШМП: надання молодим педагогам дієвої методичної допомоги в розв’язанні першочергових практичних проблем, адаптаційна допомога, індивідуально-психологічний супровід і підбадьорення молодої людини на початку її професійної діяльності; розвиток умінь і навичок педагога у плануванні заняття, побудова його структурно правильно відповідно до теми, мети і типу; оптимальний вибір мети, прийомів  та методів роботи з вихованцями; виховання у молодих спеціалістів почуття відповідальності за обраний шлях.
Відповідно до вимог освітнього процесу планується тематика та форми організації навчальної діяльності Школи, залучаться наставники та психолог, досвідчені педагоги. До занять у ШМП потрібно залучати, крім молодих педагогів, спеціалістів, які мали перерву в роботі (декретна відпустка, довготривалий лікарняний тощо).
Досвід, набутий молодим педагогом у процесі роботи Школи, може стати стартовим майданчиком для ефективного професійного зростання. Постійне покращання, зростання власного професійного рівня, удосконалення кваліфікації повинно бути не адміністративним, а свідомо необхідним елементом фахового змужніння, внутрішньою потребою кожного молодого педагога.
А. Дістервег застерігав педагогів: „Без прагнення до наукової, творчої роботи вчитель неминуче підпадає  під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається”.
Засідання у Школі молодого педагога спонукають до пошукової та творчої роботи не лише молодих спеціалістів, а й тих, хто працює з ними – досвідчених педагогів, наставників, завідуючих відділами, керівників гуртків - методистів.
Матеріали, які розглядаються на ШМП можна і потрібно використовувати відповідно до конкретних реалій життєдіяльності педагогічного колективу ЗПО.


Пам’ятка молодому педагогу,
або що потрібно для ефективної організації заняття

-        організація, актуалізація уваги вихованців для проведення заняття;
-        створення належного мікроклімату у дитячому колективі;
-        чітке розподілення часу для проведення різних етапів заняття;
-        завчасне забезпечення заняття роздатковим та наочним матеріалом відповідно до теми;
-        підтримка вільного спілкування гуртківців у процесі практичної діяльності, формування вміння та розвиток діалогічного мовлення;
-        практикувати на заняттях надання посильних завдань,  характерних для певного виду діяльності;
-        використовувати міжпредметні зв’язки, пояснювати важливість отримання певних знань та умінь;
-        використовувати різні форми організації навчання у процесі практичної діяльності;
-        організовувати у гуртку після завершення роботи (якщо це можливо) виставку виконаних робіт з метою формування та розвитку естетичного сприйняття навколишнього світу.  


                                                              З.М.Одинак, методист




План і тематика роботи ШМП
1.    Складання соціального паспорту (анкетування).
2.     Огляд статей із питань педагогічної майстерності.
3.    Складання розробки заняття.
4.    Тренінг „Що перетворює людей на команду”.
5.    Сучасне заняття – яким воно повинно бути?
6.    Сутність самоосвіти (проблема, матеріали, бібліографічний покажчик).
7.    Аналіз роботи молодого спеціаліста із  журналами гурткової роботи (заповнення, ТБ, організаційні заходи).
8.    Робота з обдарованими дітьми.
9.    Робота з батьками.
10.Тренінг „Упевненість у собі як показник компетентності педагога”.
11.Дитяче співурядування  у закладі позашкільної освіти та гуртку. Реалії та перспективи.
12.Використання інноваційних форм та методів роботи. Практичні заняття (показ).
13.„Мої педагогічні знахідки” (презентація).
14.Упровадження результатів самоосвіти у практику.
15.Нетрадиційне заняття – яким воно має бути.
16.Вихованці  і педагог: шляхи партнерства.
17.Робота з пасивними дітьми.

„Планування роботи школи” Л. Денисюк, „Д.ш.”, №3, 2012

                                                                                  

     

Немає коментарів:

Дописати коментар